Imge

Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών συναντά τον πιανίστα Βασίλη Βαρβαρέσο

Η Φιλαρμόνια Oρχήστρα Αθηνών, με τον Βύρωνα Φιδετζή στο πόντιουμ, επέστρεψε στο Μέγαρο την Τρίτη 16 Οκτωβρίου στις 20:30 πλαισιώνοντας τον πιανίστα Βασίλη Βαρβαρέσο, έναν από τους πιο αξιόλογους σολίστ της νέας γενιάς με διεθνή πορεία, σε μια εξαιρετική συναυλία που εγκαινίασε τον νέο κύκλο εκδηλώσεων Φραντς Λιστ. Στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης ακούστηκαν τρία έργα, αντιπροσωπευτικά της συμφωνικής ιδιοφυΐας του Λιστ, καθώς και ένα έξοχο δείγμα συμφωνικού κοντσέρτου της εθνικής μας σχολής, γραμμένο από τον Μανώλη Καλομοίρη, τον «Πρωτομάστορα» που οραματίστηκε μια ελληνική μουσική βουτηγμένη στα νάματα του Λιστ και του Βάγκνερ.Η συναυλία ήταν μια συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της Φιλαρμόνιας και εντάχθηε στον Κύκλο Φραντς Λιστ.

Όλα τα έργα του προγράμματος έχουν άμεση σχέση με την ποίηση. Ως γνωστόν, αυτό θεωρείται αυτονόητο για το είδος του συμφωνικού ποιήματος, ευρετής και κυριότερος εκπρόσωπος του οποίου κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα είναι ο Λιστ. Το συμφωνικό ποίημα είναι ένα ορχηστρικό έργο που συναρτάται ως προς την έμπνευση ή το περιεχόμενο προς ένα ποίημα ή, γενικότερα, ένα λογοτεχνικό κείμενο.

Το πρώτο έργο, που άνοιξε τη συναυλία, ήταν το συμφωνικό ποίημα Η νυχτερινή πομπή. Αποτελεί το πρώτο από τα λεγόμενα Δύο επεισόδια από τον Φάουστ του Λέναου και σχετίζεται προς την ποιητική εκδοχή του εμβληματικού ήρωα όπως αποδίδεται από τον γερμανό ποιητή Nikolaus Lenau [Νικολάους Λέναου] (1802-1850). Στην περίπτωση του συμφωνικού ποιήματος Όσα ακούει κανείς στο βουνό, η συνάρτηση είναι προς στίχους του Βίκτωρος Ουγκό και προέρχονται από τη συλλογή του «Feuilles d’automne» («Φθινοπωρινά φύλλα»), την οποία ο Λιστ πιθανότατα γνώρισε κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Παρίσι στα έτη 1830-35.

Τέλος, το συμφωνικό ποίημα Ουγγαρία, που έκλεισε τη συναυλία δεν συναρτάται άμεσα προς το ποιητικό κείμενο, θεωρείται όμως ότι τον ρόλο αυτό παίζει ένα ποίημα, αφιερωμένο στον Λιστ, του ούγγρου ποιητή Martin Vörösmarty, από το έτος 1840. Η μουσική του βασίζεται σε μοτίβα από ένα ουγγρικό ηρωικό εμβατήριο.

Όμως και το κεντρικό κομμάτι του πρώτου μέρους της συναυλίας, το Συμφωνικό κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Μανώλη Καλομοίρη σχετίζεται προς την ποίηση, τη δημοτική, αυτή τη φορά. Πρωτεργάτης και βασικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Εθνικής Σχολής, ο Καλομοίρης χρησιμοποιεί στο έργο αυτό το δημοτικό τραγούδι «Ο Λύγκος ο Λεβέντης, ο Αρχιληστής», η μελωδία του οποίου αποτελεί το θέμα των εκτενών παραλλαγών του δεύτερου μέρους.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Franz Liszt (1811–1886), Η νυχτερινή πομπή (1ο από τα Δύο επεισόδια από τον «Φάουστ» του Λέναου, S. 110)

Μανώλης Καλομοίρης (1883–1962), Συμφωνικό κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα

Franz Liszt, Συμφωνικό ποίημα για ορχήστρα «Ce qu’on entend sur la montagne» (Συμφωνία των βουνών), S. 95

Franz Liszt, Συμφωνικό ποίημα για ορχήστρα «Ουγγαρία», S. 103

 

Σολίστ: Βασίλης Βαρβαρέσος

Μουσική διεύθυνση: Βύρων Φιδετζής