Η συναυλία ξεκίνησε µε ένα έργο για ορχήστρα εγχόρδων του Έλληνα συνθέτη Πέτρου Πετρίδη. Ο Πετρίδης, σηµαντικός εκπρόσωπος της 2ης γενιάς της Εθνικής Σχολής, αφιέρωσε το µεγαλύτερο µέρος του έργου του για να συνενώσει την δυτικοευρωπαϊκή έντεχνη µουσική παράδοση µε την Βυζαντινή µουσική. Πίστευε στην ανάγκη δηµιουργίας ενός νέου µουσικοθεωρητικού συστήµατος που θα βασίζεται στις κλίµακες της βυζαντινής παράδοσης. Γι’ αυτό και πολλά έργα του βασίζονται πάνω σε βυζαντινές µελωδίες, τις οποίες χρησιµοποιεί χωρίς το κείµενό τους. Το έργο του «Παραλλαγές πάνω στο Βυζαντινό ύµνο ‘Κύριε των ∆υνάµεων’» χρησιµοποιεί µια προσευχή για να την επεξεργαστεί µε βάση την παλιά και καταξιωµένη φόρµα των Παραλλαγών, στις οποίες µάλιστα περιλαµβάνεται και µια σύνθετη φούγκα.

Ως εκπλήρωση µιας πανανθρώπινης προσευχής προς τον Κύριο αντιλαµβάνεται ο κόσµος της µουσικής την έλευση του “Θεοφίλητου”, του “Amadeus”, του Wolfgang Gottlieb (Amadeus) Mozart στη γη! Με δύο έργα του µεγαλύτερου µουσικού ταλέντου που πέρασε ποτέ ολοκληρώνεται η συναυλία. Πρόκειται για δύο συµφωνικές συνθέσεις της δεκαετίας του 1770.

Η «Συµφωνία κοντσερτάντε» για σόλο βιολί, σόλο βιόλα και ορχήστρα είναι έργο του 1779 και απηχεί τα µουσικά γούστα της κοινωνίας του Παρισιού και του Λονδίνου, όπου είχε περιοδεύσει ο Μότσαρτ λίγο πριν τη σύνθεση του έργου. Πρόκειται για ένα έργο που συντηρεί την παράδοση του κοντσέρτο γκρόσο του µπαρόκ, αλλά σε µια εποχή που οι αισθητικές αντιλήψεις αλλάζουν ραγδαία. Παρόλα αυτά, ακόµη και σ’ αυτήν την ‘παρωχηµένη’ φόρµα, ο Μότσαρτ καταφέρνει να δηµιουργήσει, ένα από τα ωραιότερα αριστουργήµατά του. Η Ηλέκτρα Βεζύρογλου και ο Αντώνης Μανιάς θα συναγωνιστούν σε µελωδικότητα και δεξιοτεχνία για να µας χαρίσουν ένα έργο σπάνιας οµορφιάς.

Στο δεύτερο µέρος της συναυλίας η Φιλαρµόνια ερµήνευσε ένα από τα αγαπηµένα έργα του Μότσαρτ, την νεανική συµφωνία σε Λα µείζονα, KV 201. Πρόκειται για ένα µικρό λαµπερό µουσικό διαµαντάκι, που ο συνθέτης έγραψε σε ηλικία µόλις 18 ετών, το 1774. Παρόλα τα περιορισµένα ορχηστρικά µέσα που είχε στη διάθεσή του, ο Μότσαρτ κατορθώνει να δηµιουργήσει έναν εύγλωττο και διάφανο ορχηστρικό ήχο, αλλά και να χαρίσει σε κάθε µία ορχηστρική γραµµή µια αξιοσηµείωτη ανεξαρτησία.

Σολίστ:
Ηλέκτρα Βεζύρογλου, βιολί
Αντώνης Μανιάς, βιόλα
Μουσική διεύθυνση: Νίκος Μαλιάρας

 

Σάββατο, 18 Νοεµβρίου 2017
Γερµανική Εκκλησία Αθηνών

Σίνα 66, 106 72, Αθήνα